Skrevet av Jan Øystein (Lillegutt) Aspenes

Like etter at VU 2005 var ferdig, begynte vi i Rombaksmusikken å se på muligheten for å reise en tur til Longyearbyen på Svalbard. Vi tok kontakt med adm. dir. Robert Hermansen på Store Norske Kullkompani og dette resulterte i at Store Norske stilte med losji til oss i Longyearbyen. En del av Narviks bedrifter var også svært positive og ville hjelpe oss å finansiere reisen. En stor takk til sponsorene våre!

Bildet er tatt i den nedlagte russiske gruvebyen Pyramiden på Svalbard

Rombaksmusikken i Pyramiden
På bildet fra venstre bak: Johnny Mobakken, Svein Olav Andersen, Oddvar Knutson, Ole Svenning,
Unni Brændholtet, Paul Steinar Samuelsen. Foran Bente Lundberg, Jan Øysten "Lillegutt" Aspenes, Marianne Mårtensson
Gunnar Lindseth, Viggo Sletbakk, Trond Hansen og Per Håvard Osmark.

Dessverre kunne ikke alle fra Rombaksmusikken være med, Runar og Julia måtte være igjen på fastlandet. Fra Rallarklubben var Bente Lundberg og Jonny Mobakken med.

Torsdag 1. sept. Kl. 06:40 starter turen fra Lokstall 1, alle er litt trøtte, men gleder seg og er spent på hvordan turen kommer til å bli. Det ble 2 stopp på turen til Tromsø, på Setermoen og på Vollan. Vi har litt å kose oss med på turen og det er en glad gjeng som ankommer Tromsø lufthavn kl. 11:05. Her sjekker vi inn før vi før vi okkuperer en tappestasjon på flyplassen. Flyet går kl. 12:15 og vi ankommer målet (Svalbard) kl. 13:55 i vind og lett regnvær. Her synger Jonny Mobakken 3 vers av Rombaksvisa til ca. 70 overraskede tilskuere fra hele verden.

Vi ankommer SAS Radisson Hotell kl. 14:55, her blir vi godt mottatt og standarden på hotellet var meget bra. Hele hotellet og de fleste bygninger i Longyearbyen står på påler pga permafrost.

Etter middag første kveld, spilte vi på hotellets pub samt Carls-Berger pub, mottakelsen var meget bra og vi avtalte flere spillinger dagen etter. Carls-Berger pub har den største baren de fleste av oss hadde sett før.

Fredag 1. sept. Etter en god frokost er første spilling i Kullungen barnehage hvor vi blir mottatt med store øyne og undrede blikk, men det går ikke lenge før små kropper rører seg i takt med musikken.

Kl. 11:00 drar vi på biltur til radarstasjonen EisCat som ligger på fjellet. Her vi får flott omvisning av operatør Halvard Boholm. Selv om det er tåke på fjellet aner vi konturene av de svære radar antennene som er her. EisCat er en stasjon som registrerer aktivitet på solen som bl.a. er årsaken til nordlys. På veien tilbake kjører vi innom en villmarkscamp som driver hundekjøring om vinteren. Her har de ca. 70 huskyer og noen grønnlandshunder.

Kl. 15:00 Middag

Kl. 16:30 har vi spilling for Store Norske. De arrangerer en 3 dagers tur for sine pensjonister med hurtigruten Nordlys nordover. Her spiller vi på kaien idet de går om bord. Pensjonalleder Annbjørg Austbø før overrakt en plakett fra Rombaksmusikken for å ha gjort denne turen mulig for oss.

Kl. 17:15 spilte vi på Svalbardbutikken, hvor Jonny Mobakken har verdenspremiere på ”dogg” spilling sittende i en trillevogn. Deretter var det spilling på Lompensenteret.

Kl. 18:25 Badstue

Kl. 20:00 Startet kveldsspillingen på Carls-Berger pub, deretter Kroa, Huset og hotellets pub. Det var god stemning hele veien, men mest på Huset hvor ca. 100 studenter hadde avslutning på Svalbard oppholdet og skulle hjem med fly kl. 4 natten.

Lørdag 3. sept. Vi blir hentet med buss kl. 10:20 og kjørt til kaia hvor Polar Girl ligger og venter på å ta oss med til den nedlagte russiske gruvebyen Pyramiden. Under veis spiller vi på dekk og i salongen. Rallarklubben med Bente Lundberg og Jonny Mobakken fremfører historien om Svarta Bjørn som blir godt mottatt (stemningen er meget god). Kl. 13:30 ankommer vi Pyramiden. Her går vi i samlet flokk til det som må kunne kalles en spøkelsesby. Vi får omvisning bl.a. inne i svømmehallen hvor alt er fliselagt og utsmykket med utskjæringer i tre, meget bra standard på det meste av bygninger. Russerne avviklet gruvedriften her i 1998 og innen 1.11.98 hadde alle russerne forlatt Pyramiden. Siden da har tidens tann tært noe på bygningene og det har vært en del plyndring. På hele turen gikk guiden vår Ingvild foran med skarpt gevær og signalpistol, mens maskinisten gikk bakerst med gevær. Vi blir godt passet på og når en person fra Rombaksmusikken kommer litt ut av kurs blir han fort hanket inn.

Kl. 15:35 er vi tilbake ved båten fulle av inntrykk. Vi får servert middag på dekk, det er grillet laks og hvalkjøtt, samt grønnsakblanding og potet som er på menyen. ”Kokken” hadde tidligere isenkram butikk i Longyearbyen, men maten smakte helt nydelig.

Kl. 16:50 ankommer vi Adolfbukta og Nordenskjøld breen, hvor vi får se sel og små kalvinger fra breen. Breen er et flott skue med mange fargenyanser.

Kl. 18:35 kommer vi til Skansebukta med utsikt over fjellet Skansen som har noen helt fantastiske formasjoner. Vi stopper også og ser på Svenskehuset som blei bygd i 1872 av Adolf Erik Nordenskjøld. Her forteller guiden vår at svenskene ble beskyld for å ta myggen med til Svalbard gjennom larver i vann.

På turen hjem ble det observert hval. Skipperen går i litt ring med båten og tilslutt kommer hvalen opp bare ca 3 meter fra båten. Den var ca. 12 – 15 meter lang.

Vi er tilbake ved kai kl. 21:15 etter en tur full av opplevelser og hvor været var havblikk og litt tåke som lettet etter hvert.

Kjempebra vertskap var:

• Ingvild Guide
  • Anton Maskinist
  • Tore Skipper
  • Arnt Matros
  • Jacob Kokk

Kl. 22:30 starter spillingen på byen og vi er i seng ca kl. 03:00 etter en slitsom, men fin dag.

Søndag 4. sept. Frokost, litt vandring i byen og kjøp av noen suvenirer før vi starter på turen hjem som gikk helt etter programmet.

Salangsverket 100 års jubileum 1. september 2007

23. august fikk vi en forespørsel fra kultursjef Jan-Kurt Kvernmo i Salangen kommune om vi kunne tenke oss å spille på Salangsverkets 100 års jubileum. Det var litt kort varsel, men etter en rask telefonrunde ble det klart at vi kunne stille. Rallarklubben hadde også fått forespørsel om å underholde og de stilte opp med 5 personer.

Salangen kommune sendte en maxitaxi til Narvik for å hendte oss kl 13:30.

Litt før kl 15:30 var vi fremme ved ruinene av Salangsverket og ble mottatt av prosjektleder for arrangementet Arve Johansen. Det var kjempefint vær og vi gjorde oss klar til første spilling som skulle skje like før den offisielle åpningen av jubileet.

Etter åpningen overtok barna scenen med forestillingen ”Den levende skogen” og vi kunne ta en pause frem til avduking av minneplaten over de som hadde sitt arbeid ved Salangsverket. Etter taler og blomsternedleggelse spilte Rombaksmusikken fanfare. Deretter overtok Salangen musikkforening med musikk og sang.

Vi spilte et par låter til og så hadde vi matpause. Like ved ruinene av Salangsverket er det et flott utsiktpunkt med utsikt over Salangsfjorden og her koste vi oss med grillmat og annet snadder. Etter at vi hadde spist fikk vi beskjed om vi var ønsket på scenen igjen og vi gjorde oss klar til ny spilling. Salangen musikkforening fulgte opp og sammen med 3 kor fremførte de slavekoret.

Til slutt var det rallarklubben sin tur. Bjørn Forselv fortalte om livet på Ofotbanen og demonstrerte hvordan man boret hull i stein med håndkraft og de som ville fikk lov å prøve seg. Ikke noe lett arbeid…

Bente Lundberg fortalte historien og Svarta Bjørn, mens vi i Rombaksmusikken nynnet Rallarens Ros i bakgrunnen. Helt til slutt var det sagekonkurranse der medlemmer av Rombaksmusikken konkurrerte med lokale kraftkarer fra Salangen, gjett hvem som vant…

Skrevet av: Monica Kristiansen

I det herrens år 2016, fra 11/2 -18/2, var Rombaksmusikken igjen så heldige å få reise med flyet fra Evenes med kurs for Arguineguin på Gran Canaria. Tanken var å få en fin «oppvarming» før vinterfestuka, samt et håp om å spre litt glede og spillopper for folk og fe. Det sosiale ble ivaretatt med bl.a. fellesfrokost, bursdagsfrokost, seriøs generalforsamling, bassengkonsert og bad i snaizne badehabitter. Vi bodde i to flotte store leiligheter med stort husrom for tolv med likeså et stort hjerterom for våre ablegøyer i tide og utide.

Rombaksmusikken hadde et variert spilleprogram og besøk på diverse steder i Arguineguin samt i Puerto Rico. Fredag besøkte vi Sun Suite og ble godt tatt imot av en utflyttet Ankenesværing(Kenneth Kristiansen). Prima bevertning og ikke minst mange kjente fjes av feriefolk og flere fastboende Narvikinger. Herlig stemning! Deretter spilte vi på Lillebrors pianobar og fortærte føde med god service på ....

Lørdag ble vi også møtt med stor applaus ved den norske butikken i Arguineguin, likeså god bevertning for sluskne rallarmusikanter som ikke er så vant med varme solstråler på «snykvit» hud. Videre i lett gange til Buster bar, og etterhvert på hjemmebesøk til vår alles kjære Jon og fikk servert lapskaus til hele gjenget. ikke minst hadde vi en lynvisitt og overraskelsebesøk i et bryllup senere på kvelden. Resten av uken føk avgårde med diverse spillejobber, ikke minst hadde vi en lynvisitt og overraskelsebesøk i et bryllup med Narvikinger.

All honnør til Jan Øystein, alias «Lillegutt» i Rombaksmusikken og ikke minst til Ann- Kristin og (stakkars)Tore som i forkant snekret et allsidig spilleporogram allerede senhøsten 2015. Plakater annonserte tidlig vårt besøk, så de som ville kunne få litt «sommerfestukefeeling» i palmesus.

Vi ser oss godt fornøyd med en vellykket tur med sol hver dag og kanon stemning hvor vi hen travet ... med godt humør og hattene på snei.
For som vårres vers går; vi synger og spiller og spres litt glede...for vi har det gøy.. Et stort bonus, selvfølgelig, er publiken som ville høre på oss og som oppsøkte oss flere ganger på de ulike plassene. «Øya» har nok sneket seg inn i våre hjerter og vi vil garantert prøve å gjenta en ny Canariatur i 2018..

Skrevet av: Jan Øystein (Lillegutt) Aspenes

Etter VU 2013 begynte Rombaksmusikken å planlegge en utenlandstur. Flere alternativer ble diskutert og da lillegutt fikk høre dette så foreslo han Arguineguin der han selv bor i vinterhalvåret. Han mente vi kom til å få en fin mottakelse der så vi begynte å se på mulighetene for å finansiere en tur dit.
Tidspunktet for reisen ble satt til februar 2014 slik at vi kunne arrangere vår generalforsamling der samtidig. I tillegg var tidspunktet gunstig fordi vi fikk en flott musikalsk oppkjøring til Vinterfestuka.

Rombaksmusikken har mange gode venner og støttespillere innen næringslivet i Narvik så vi tok en runde hos disse og spurte hvordan de stilte seg til å hjelpe oss økonomisk med dette.
Det viste seg at vi fikk en meget god respons hos dem og dermed var turen innen rekkevidde.

Lillegutt, Jan-Øystein Aspenes fikk i oppdrag å sjekke muligheten for å få spilleoppdrag og sted til å arrangere vår årlige generalforsamling. Dette klarte han på en utmerket måte og det ble faktisk mange flere spilleoppdrag enn vi hadde sett for oss på forhånd. Spillinger her må avtales på forhånd for ikke å få problemer med politi.

Vi er kjempetakknemlig ovenfor våre støttespillere som gjorde denne turen mulig for oss:

Nordea bank
Sparebanken Narvik
DNB (Nordlandsbanken)
Cominor
Rema Gross

Torsdag 30. januar ble til fredag 31. fordi flyet var ca. 2 timer forsinket fra Oslo, der ble dere møtt av verten 02.45 og han stilte opp med en ryggsekk med noe smågodt (det sa klukk).

Fredag 31. jan kl. 19.00 startet generalforsamlingen på Baires.
Kl. 20.00 fikk vi servert nydelig mat (tapas av beste sort) og kildevannet sto som avtalt på bordet.
Her ble det litt spilling i pausene til et utrolig engasjert publikum, noe som skulle vise seg å være en fantastisk start på ei ellevill uke her på øya.

Lørdag 1. feb. var det spilling på Buster Bar og Galleriet kafe, det kokte av glade folk.

Søndag 2. feb. spilte vi på søndagsbuffet hos Ankenes gutten Torbjørn Kristiansen mellom kl. 12.00 og 15.00 (blei 15.45 pga. et publikum som ikke fikk nok). Her kom det også en eldre canariherre som ville spille sammen med oss, det skapte god stemning både hos oss og fra før et oppglødd publikum.

Mandag 3. feb. starter dagen hos min MANAGER Jon Selfors (Silver Fox) kl. 16.00, her serveres lapskaus og kildevann. Deretter gikk turen til Puerto Rico for spilling kl. 18.00 hos sønnen til Torbjørn Kristiansen som driver butikk, bar og servering av småretter på Sun Sweet hotell.
Her ble vi møtt med trampeklapp av et ellevilt publikum; fullt både ute og inne. Etter noen fine timer med spilling og justering av væskebalanse endte kvelden med diktlesing med og uten døvetolk. Også på vår hjemvei ble det litt lyd fra en sliten gjeng.

Tirsdag 4. feb. (markedsdag) startet kl. 13.00 hos Torbjørn Kristiansen før turen gikk til Galleriet Cafe, Buster Bar og Plaza Del Sol: Overalt er det ei utrolig god stemning og flere publikummere følger oss fra plass til plass.

Onsdag 5. feb. er fridag som vi avslutter med felles middag kl. 19.00 på Plaza Del Sol før vi tar en liten farvelrunde til enkelte vannhull eiere (tok ca. 3 timer)